Stependium!

Ibland sitter jag och funderar på alla dessa stipendium som man kan söka till.
men enligt min så går dessa till lite fel ända mål.. okej det låter kanske fel
men jag menar: de flesta stipenduim som delas ut går till de som redan har bra resultat
på elit nivå, jag menar är det inte "vi" som är på väg uppåt i klasserna
som behöver mest hjälp i ekonomin?!
de flesta som rider på elitnivå har ganska bra ekonomi och har oftast redan sponsorer och olika hästägare.
nu vill jag inte på stå att de inte är värda stipendiumen.. men jag tycker bara att de som är på väg upp
och vill nå eliten,, det är de som behöver lite extra hjäp.
men tyvärr finns det nog inte mycket jag kan göra åt saken, men man kan ju alltid hoppas på förändring.

för nu i dessa kristider så är det tyvärr nog många som kommer fundera om i deras sattsande
pga ekonomi brist. för idag är det riktigt dyrt att tävla.
t,ex att lösa licens kostar för junior 600kr men nu har vi turen att vår klubb Älleköpinge rf betalar licensen
och Tävlingen i malmö förra helgen kostade ca 300kr för 2st starter.!
och det bar ändå "bara" regionalt.. sen blir det ännu dyrare i nationellt. 
har lite dålig koll på hoppningen nu för tiden men uppgifterna är från dressyr.

Vad tycker ni om dagens stependium?!
Har ni fått ngt?! isf vilket?!
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker du har helt rätt, vi som är på väg uppåt behöver det oftast mer än dem som redan är där. Jag fick stipendium från skolan när jag tog studenten. Jag försöker få tag på en sponsor men de är inte det lättaste, tyvärr :(

2010-02-20 @ 07:39:03
Postat av: Anonym

Visst behöver man mer stöd "på väg upp", men hur många i sverige är det inte som är "på väg upp"? Det är enbart en liten liten skara som verkligen tar sig upp, det handlar inte bara om vad man vill. För att lyckas måste man ha en grym känsla, bra häst och en rejäl skopa tur. Känslan är det absolut viktigaste, och det är oftast där det tryter. Visst kan man komma en bra bit på vilja och hårt jobb men utan känslan så kommer man aldrig ända upp.



Så visst hade det kanske varit bra med stipendie åt de som är på väg upp, men de som redan nått eliten har bevisat att de har den rätta känslan och är värda att satsa på.



Det finns ju t ex talang skåne, som kan ses som ett slags stipendie åt ryttare på väg upp. Och bara av dom som varit med där vet jag några som helt slutat rida, några som inte tävlar och några som aldrig kommer att komma högre än MAX Msv, eftersom de inte har den rätta känslan. Så då kan man ju fråga sig om det verkligen var värt att satsa på dom???

2010-02-20 @ 10:11:52
Postat av: Evelina wahlström

SV: anonym2

nu säger jag inte att de bara ska kasta ut pengarna till vem som helst, man kan ju kolla på prestationerna i de lägre klasserna och sen är det ju alltid en chansning att ge stependium. jag vet b.la en som fick ett stort bidrag som nu har lagt av helt med hästar. då tycker jag att det är lite utkastade pengar (denna person var redan på elitnivå)

det hade varit trevligare om du hade vågat skriva namn

2010-02-20 @ 14:40:50
Postat av: sj

Vad vet du om talang skåne?



Känslan är en viktig punkt men jag anser hårt arbete som i slutändan kan ge dig viss mängd känsla.

2010-02-20 @ 21:36:50
Postat av: Evelina wahlström

SV till sj:

jag vet inte jätte mycket.. men jag vet att det är en satsning för ungdomar på storhäst inom dressyr,hoppning,voltige.

jag red själv upp i december men kom inte med då de tyckte att madenta var för ung.. men de ville att jag skulle komma igen detta året (inför 2011 års satsning)



ja känsla är väldigt viktigt men har man tex ett utagning till stipendum (som talang..men för t,ex ponny,junior,senior) så ser man om det finns ngn känsla elr ngt att jobba fram.

2010-02-20 @ 22:02:43
URL: http://evelinawahlstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0