även i hoppning måste man kunna dressyrgrunderna!

Som ni säkert redan vet så följer jag Ponnyakuten som får på SVT Barn kl 19:00 på söndagar.
det är ett program om ponnyekipage och deras problem med sina ponnyer.
problemen är: allt från lastning, agressiva/ouppfortrade ponnyer, och de som är rädda för olika saker runt banorna & vissa vågar inte hoppa.  
dessa ryttare är mellan 11-14år. de rider alla på olika nivåer. en av dem rider gymnkana (hennes ponny är rdd för deras tävlingredskap). en av dem satsar på SM i hoppning men ponnyn är rädd för funktionärer. 
De ska vara i 2 veckor hos Tobbe larsson på ett läger. 
Igår hade de "tävling" de skulle rida LB:1 dressyr ( vilket jag anser att ALLA kan klara av.. då det inte är några direkta svårigheter i programet och vilken gren man än rider så bör amn kunna skritt,trav,galopp.)  
Men under tävlingens gång så såg man verkligen vilka problem som kan uppstå bara över att rent ut sagt rida vanlig ridning. för att ta ett exempel.. den ryttare som sattsar på SM i hoppning. då tänker man bra det måste ju fungera för den ryttaren då man måste ha kontroll och ponnyn måste gå i rätt form för att kunna hoppa. men så var inte fallet. jag vet inte om detta berodde på att ryttaren inte brydde sig och inte tyckte det var tufft med dressyr.. men jag kan lova ska man till SM så måste man kunna grunderna... jag anser att ska man t,ex hoppa LB så ska de kunna gå LB med godkänt resultat 58% och sen ska det vara samma i t,ex LA. då de saker som finns i programen är väldigt grundläggande det är inte förran i FEI som de riktiga svårigheterna finns och då behöver man sattsa lite mer för att få till godkänt resultat.. men man ska ändå kunna ´rörelserna mer eller mindre bra.

nu så här i efterhand vill jag bara lägga till att ingen av ryttarna i programet har problem med själva ridningen utan de har problem runt om. elr att de är rädda för ngt runt banor.
så jag hoppas verkligen att tobbe lär dem grunderna och då kommer de märka att allt blir mycket lättare och framför allt SÄKRARE!

Vad tycker ni om programet?!

Tobbe Larsson - en riktig hästmänniska!

Kommentarer
Postat av: Ankihh - våga fråga mig i stort sett vad som helst, och jag svara så gott som möjligt

har du en fråga som du grunnat på länge?

då har du chansen att få den ställd, till mig,

i våga fråga på bloggen, var inte blyg(:

2010-02-09 @ 12:39:03
URL: http://ankihhc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0