Sy knoppar!

Efter förfrågan så ska jag nu lite kort förklara hur jag syr mina knoppar, ska även visa lite bilder och jag hoppas att jag ska kunna förklara så alla förstår :)

Det man behöver är:
en trubbig nål, Tråd jag använder vanlig sytråd, Sax, och Gummiband.

jag börjar med att fläta jag gör ganska få knoppar då jg tycker det blir bäst och snyggast med lite större knoppar. när jag flätat så fäster jag med ett gummiband och sen viker jag in det lösa och fäster i samma gummiband.



Sen drar jag igenom tråden, jag använder dubbeltråd och en knut i slutet, knuten gör så at tdet inte åker lika lätt igenom. jag sätter det precis intill gummibandet.



Sen viker jag flätan dubbel och sen en gång till, det brukar bli lagom,, allt beroende på hur lång man hästen har.



när jag har vikt den till färdig knopp så syr jag rakt igenom knoppen uppifrån och ner, sen ena gången runt till vänster och sen till höger. tills den verkar sitta ordentligt.



när man fäster så drar jag tråden rakt igenom knoppen.. från höger till vänster eller tvärt om


Sen klipper jag bara av tråden på andra sidan och.. klart!!

när man ska ta bort knopparna så klipper jag bara bort den tråd som är mest synlig och pillar loss knoppen,
hoppas nu att ni förstår hur jag gör.. sen finns det säkert fler sätt men så här gör jag iaf.
och hade Madenta blivit knoppad inför ävling hade jag använt svart tråd men detta var ju bara för att vis aer hur jag gör :)

ett extra tips är att inte ha de sittande över natten! tråden slite ganska mycket på  manen så knoppa samma morgon som ni ska iväg,, + att det blir aldir bra när hästarna har legat i boxen eller liknade..

Kommentarer
Postat av: Anonym

Väldigt intressant text!

2010-11-05 @ 23:25:28
Postat av: evelina

va bra. Kom gärna med fler förslag

2010-11-06 @ 07:27:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0