om ridning hade varit lätt skulle vi kalla det Fotboll!!

ja så är det många som uttrycker sig! jag är en av dem! ridning är inte lätt och den som vill säga emot är välkommen att prova på att rida!
om du t,ex spelar fotboll så är det dig själv du måste träna upp bollen är lika rund och du är amatör eller proffs.!
i ridningen kan du vara hur duktig som helst men vill inte din häst på ca 600kg hoppa det hindret eller göra den skänkelvikningen så gör den inte det heller!! men om du sparkar riktigt hårt och träffar rätt så flyger bollen dit den ska.. men vi kan kämpa och kämpa, men våra djur har egen vilja och egna känslor!
det är en av anledningarna till att ridning är svårt och även samma anlednin till att vi vill fortsätta att kämpa för när det väl stämmer och man är riktit samspel med sin häst så kommer den att hoppa det hindret eller göra den skänkelvikningen..!

iaf dagen har varit bra Tess fick en lugn runda utan krav osv imorgon blir det nog banan en sväng!
Madenta har varit både hos hovslagaren och på Träning. träningen gick väll okej.. men hon var ju så sjukt fin igår så hon hade nog lite känning av det men annars var hon super fin och det går frammåt iaf!! :)

imorgon ska de nog klippas!! de börjar få värsta björnpälsen och blir j svettiga av ingenting.. men kanske inte konsitigt idag var det ju +23 grader i solen hos oss!!! helt sjuk 24september och heöt underbart väder :):)
men Tess har börjar fälla något grymmt och alla vet ju att ston kan bli lite jobbiga och känsliga när de börjar fälla..! så pälsen får åka av!
även för madenta dock har jag inte bestämt mig om det blir helklippning eller "halv" som förra året.. tror det lutar år hel då det är snyggast och hon kommer nog ändå få klippas fler gången innan vintern. 

hittade ingen bra bild där man ser klippningen så fick bli denna.. här synns det + att ni ser hur fint min lilla häst kan hoppa :P
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du förstör pälssättningen om du klipper när hästen fäller. Det är en nyckelregel att man aldrig klipper under fällningen.

2010-09-25 @ 21:09:40
Postat av: Evelina

SV: jag har alltid klippt vid denna tiden och kommer alltid att göra det. vill inte att mina hästar ska gå och svettas bara de rör sig lite och sen bli kalla, efter för att de inte torkar ordentligt med lång päls.

och de har inte tagit ngn skada av det och toppryttarna klipper sina hästar året om. jag tycker det är värre om man klipper på våren när de börjar sätta sommarpäls.



ps.. diggar inte anonyma!

2010-09-26 @ 22:06:52
Postat av: Anonym

Hästar som klipps året om har ingen pälssättning/fällning, därför att den är förstörd pga att dom klipps alltid.

2010-09-26 @ 22:40:54
Postat av: Evelina

SV: okej.. men jag kommer ändå fortsätta att klippa mina hästar för de sk se välvårdade ut och inte bl sjuka av att de blir kalla efter man har ridit då man måste tvätta dem om de blir svettiga.. och även varmt vatten blir avkylande!



väldigt moget och vuxet att inte kunna skriva sitt namn!

2010-09-26 @ 23:57:04
Postat av: Sandra Johansson

Jag klipper också hästarna nu, eller rättare sagt året om. Och de verkar inte må dåligt utav det, tycker det är skönt att bli av med pälsen. Tänk själva att springa i tjocka vinterkläder, svettas ju som tusan och sen bli kall efter det.

Dessutom är de snygga när de tävlas och visas upp!

2010-09-29 @ 15:08:34
URL: http://teamjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0