♥ Del 7 – Min bästa häst.

Min bästa häst!

det måste vara Tess, det är iaf den bästa hästen jag har haft,tränat och tävlat.
jag äger inte henne men jag har henne på foder och tränar och tävlar, men tyvärr så är hon en ponny och jag får inte tävla henne längre så snart så komemr vi att gå skilda vägar :(

Jag fick denna underbara ponny i November 2009 hon var då klar för LA dressyr, hade hått FEI innan men det var ca 1år sen, så hon var lite ringrostig i skolerna osv,
hon ville gärna gå i lite för hög form och släppte lite på kontakten och bettet. 

i februari debuterade vi i Malmö Regional LA:1 och LA:P1, jag minns bara att hon var jätte fin på framridningen men när domaren blåste startsingnal och jag red upp och hälsade så försvann all bjudning i hästen, det var precis som om hon inte ville och tyckte att det var tråkigt, samma sak i båda klasserna och %en låg på 58% i LA:1 och 56% i LA:P1

nästa tävling var skabersjö och där fick vi 64% i LA:1 vilket var stor förbättring från sist och ett kval till Nationella LA klasser, 
men i LA:P1 så gick det inte fullt lika bra men det gick bättre än sist iaf.. nu fick vi 58%

Vi åkte till ljungby och där red vi på 66% i LA:1 trots en felridning. vilket betydde att jag var kvalade till Nationella LA starter!!
i LA:P1 fick vi lite strul i galoppdelen så landade på 56%

i slutet på Mars åkte vi till Färs härad och där fick vi 68,68% i LA:1 och slutade 2.a :D
i LA:P1 fick vi 61,58% vilket var väldigt nära kvalgränsen till FEI som ligger på 62%

i mitten på April debuterade vi Nationellt i Hässleholm red LA:2 vi slutade på 61% vilket känndes väldigt bra för en Nationell debut!!

1 Maj började utesesongen och det betydde at tTess blev lite piggare och man blev själv mer motiverad :P alltid kul med utesesongen 
Vi åkte till Dagstorp och där fick vi placering i båda klasserna! 2.a i LA:1 på 67% och 4.a i LA:P1 med 61,31% (vilket även var väldigt nära kvalgränsen)

den 13 Maj åkte vi till Ringsjön och blev 2,a i både LA:1 och LA:P1 känndes riktigt bra!!

den 22 Maj åkte vi till södra sallerup! även här blev vi 2.a i både LA:1 och LA:P1 men denna gången satte vi ett kval till FEI med 64% i LA:P1 :D

den 6 juni åkte vi till åsbo, mest för att försöka få FEI kvalet, men misslyckades tyvärr med ca 1% men jag red även LA:1 som dock var lokal men det var ett stort startfält då de bara hade en LA:1 då både lokala och regional ekipage var med, vi lyckades vinna på 71%!!! 

den 19-20 juni
åkte vi till Sösdala! den 19 red jag LA:P1 och fick mitt kval till FEI!!!! red på 64% :D känndes väldigt skönt att klara av årets stora mål!!!
den 20 red jag Nationell LA:2 på 65% och endast 45min senare red jag LA:P1 på 61%

detta känndes helt overkligt att man hade kvalat tïll FEI 
vi red någon hopptävling med henne men pga mig så fick vi något stopp, men hon skötte sig super!!

den 18 juli debuterade vi FEI i Kågeröd!! har nog aldrig varit så nervös i mitt liv!! 
red först FEI's lagtävlands program för ponny på 62% missade SM kval med 2% 
FEI's Ind Mästerskaps program red vi på 60% 

sista helgen i juli åkte vi till Båstad och startade Hansbo Dressage Open! med massor av Svenska och Danska ekipage. 
på lördagen startade jag FEI lagprogram men pga nerver och lite strul innan då vi kom dit samma dag och fixade massor och sen skulle jag rida.. så blev % väldigt dåliga red på 56% men det var 10% mellan 2st domare.. domare C hade mig på 61% :) men är det 3st domare så spelar det inte så stor roll. 
på söndagen red jag först FEI lagprogram, allt känndes bra och vi red på 63,7% vilket var 0,3% ifrån ett SM kval. men det spelade ingen roll då jag behövde 2st för att få starta.. men det var nära :P hade ju 62% i kågeröd
jag blev precis utanför placering vilket känndes helt overkligt med tanke på startfälltet, men hade inte de danska ekipagen varit där så hade jag blivit placerad.. men men :P
1timme efter FEI lag så red jag FEI mästerskap prog inne i ridhuset, och både jag och tess var lite trötta efter dagen, så vi red på 59,5% vilket är bra men kunde varit väldigt mkt bättre  
 
efter detta fick hon lite tävlings paus då vi hade ett derby som väntade i slutet på aug, men helgen innan derbyt så åkte vi till Skormberga och startade en lokal LA:1 den vann vi på 69,73% :) med gott självförtroende så åkte vi iväg till Dagstorp!!

SVENSKT PONNY DERBY!!!
Red lilla rundan som går över nationella LA program!!
Fredag: red vi LA:1 på 66,8% och slutade precis utanför placering blev 12a med 11 plac med det känndes mkt bra då vi var över 40st startande!!
Lördag: Lagtävlands prog för ponnyallsv detta var debut i programet och vi red på 67,14% och slutade 10.a vilket blev min första nationella placering :) på kvällen fick jag reda på att mina resultat räckte till A-final!!!!
Söndag: A-final i LA:4 hela dagen innan start pluggade jag program då jag inte hade räknat med att komma till A-final. vi red på 62% vilket känndes bra men räckte inte så långt, 
nivån var väldigt hög på derbyt näste intill alla har varit godkända i samtilga starte i lilla rundan!! bra gjort :)

den 11 september blev sista starten då de regionala tävlingarna tog slut och vi får inte rida lokalt mer, 
ringsjön hade sista tävlingen och jag red LA:P1 på 61% ingen bra ridning från mig
sen red vi LA:4 på 66% och 2.a :D nu ångrar jag att jag inte hade tränat på LA:4 innan derbyt!

tävlingarna tog slut för oss ovh vi hade bara hoppallsv kvar, men pga mig så gick det inte så bra, men bidrog iaf med en felfri ritt till laget i omg 1 :9


OUT OF TOUCH är en ponny jag aldig kommer glömma, hon tog mig till högsta nivån på ponny dressyr!! att få avslua ponny karriären med några få % ifrån SM är inte helt fel :D


 

Kommentarer
Postat av: sofia!:)

:) va kul :) ni är verkligen superduktiga ! jag hade så gärna velat ha henne, men jag har som sagt inte råd.. :P

men OM ifall ägaren skulle kunna tänka sig låna ut henne så e jag mkt mkt mkt intresserad :)<3



superkul med dessa inläggen tkr j

2011-01-05 @ 15:11:18
Postat av: sofia!:)

:) va kul :) ni är verkligen superduktiga ! jag hade så gärna velat ha henne, men jag har som sagt inte råd.. :P

men OM ifall ägaren skulle kunna tänka sig låna ut henne så e jag mkt mkt mkt intresserad :)<3



superkul med dessa inläggen tkr j

2011-01-05 @ 15:11:33
Postat av: Anonym

Ni är superduktiga båda två! Det gör så ont i mig att hon skall säljas och jag hoppas verkligen att det kommer någon som passar henne perfekt snart! Det förtjänar hon verkligen.

Pussa och krama om Tessan från mig!

MVH Sandra

2011-01-05 @ 16:16:41
Postat av: Evelina wahlström

SV Sofia: tack :) tyvärr så måste hon säljas.



va kul att det uppsakattas :D

2011-01-05 @ 17:55:23
URL: http://evelinawahlstrom.blogg.se/
Postat av: Evelina wahlström

SV Sandra: tacktack, hon åker nog tillbaka till Karin snart då vi inte hittar någon köpare, jag lovar att höra av mig om vem som köper henne :)

2011-01-05 @ 17:57:32
URL: http://evelinawahlstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0