HÄSTSKÖTAREXAMEN!

Idag var det dags för Hästskötarexamen, på Östra ljungbys naturbruksgymnasie,, alltså hade vi aldrig varit där och inte träffat hästarna så det var spännande att få se hur de var att rida,
Examen måste göras om man t,ex vill utbilda sig till C-tränare.. och sen massor av andra vidarutbildningar.

kan ju börja med att säga att jag blev GODKÄND!! vääldigt skönt,, trodde inte att jag skulle klara foderdelen.. men det gjorde jag :) Jag fick iaf extra + på Ridningen och Longeringen :)

Domare var Lottie Mattsson och Jan Ove ,,ngt :P
Började med att presentera sig själv lite.

PROVET:
Först gjorde vi ett Allmänt prov.. med frågot på lite allt möjligt allt från hästens puls till vad olika beteenden från hästen kan bero på vid t,ex ridning.

Sen var det dags att fixa hästarna, vi blev tilldelade varsin häst och fick 40min på oss. då skulle hästarna vara klara för ridning, knoppade och lindade.
Alla 10st samlades i ridhuset och efter uppsittning så var det dags att rida, Lottie höll i det och gav tydliga instruktioner, när vi travade så var det lite självständigt,,, men bara på spåret eller volterna på kortsidorna..
Min häst var väll ingen dröm,, men fick reda på senare att det var en KÖRHÄST!! så det förklarade stelheten,, den användes nästan bara till körningen. men men man ska ju kunna rida alla hästar!
Efter halva passet så skulle vi byta häst. uppställning på medelinjen och ta hästen till höger.
sen var det samma sak,, uppsittning och följ instruktionerna.
Denna gången var det en liten häst ngt fullblods liknande, väldigt trevlig :) passade mig bätte än körhästen :P

Efter ridningen skulle vi ta häst nr1 och ner till stallet,, plugga in härstamningen,, kolla signalement (färg,tecken)
nu var det dags för Visa häst vid hand
Min häst Mozart skötte sig helt ok,,

Sen var det dags för longering, vi kom in i ridhuset fick instruktioner att vi skulle motionera hästen med inspäningar och sen svara på lite frågor under tiden,, t,ex går den i ett bra arbets tempo?! sen frågade hon vad jag hade lagt upp träningen för just den hästen om den var min.

Sen var det LUNCH!!

Nu började nerverna komma krypande mer och mer,, det vad dags för Teorin!!!
först ett Stallprov:
Skrivning- först åldersbestämma 3st "hästar" med hjälp av Tandmodeller,, sen skulle vi kunna Alla skelettdelar!
Muntligt- Svarade på lite frågor,
bla var tar man pulsen, var inehåller ett hästpass, hur ofta vaccinerar man, hur går det till vid löshoppning, och ngn fråga om tävlingar b,la Breeders!

Foderprov:
Skrivning- massor av frågor om olika fodermedel, för och nackdelar, b,la en jag reagerade på -"hur lång tid tar det för ett föl att ära 1kg långstråigt Hö".
Muntligt- namn ge olika foder medel, bestämma vad som inehöll mest näring genom att titta och känna på höet.
artbestämma halmen, och bestämma vilket Hö som var bäst för olika häst typer med hjälp av analyser.

Sen blev det en väntan och mycket diskution om vad alla hade svarat,, man var ju smått orolig på resultaten,
visste ju att det räckte med 2st IG på delprov för att bli helt underkänd, sen får man göra omprov på det man inte klarar,,,
jag var helt säker på att jag skulle göra om Foderdelen,, så den inte känndes bra.. men icke, jag blev GODKÄND :D

Nu ska var "bara" lämna in kompetens bevis på Tappsko och förstahjälpen när vi har gjort det på skolan,, sen får jag mitt fina Diplom och klassas som Diplomerad hästskötare!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Va med i min bloggtävling och Vinn ett par Roeck-grip sommar från Roeckl!!!!

http://hastryttaren.blogg.se/2011/march/bloggtavling-vinn-ett-par-roeck-grip-sommar-f.html#comment

2011-03-11 @ 22:49:19
Postat av: Rebecca

Usch jag minns hur HEMSKT det var!! Hahah nervös som satan! Å så frågar domaren vid longering; Var har du sockerbitarna då?? Huuuh??? Jag blev iallafall godkänd jag också! :)Men fy vilken pärs!

2011-06-09 @ 22:10:18
URL: http://ladyhelga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0