Ponnytiden... Virdarnas Snoddas #3

Sista året på B-ponny började vi fundera på större ponny. planen var då att hitta någon att låna. vi åkte runt men hittade inte rätt. 
i April åkte vi till Virdarnas stuteri i Älmhult (småland) jag skulle provrida 2st ston. men när vi kom upp så var den ena halt, och den andra passade inte riktigt mig den avr för outbildad den var nästintill precis inriden, hade inte hoppat med ryttare osv.. jag var ju fortfarande helt insnöad på Hoppningen! 
Då vi hade diskuterat med Mormor innan vi åkte att det är ju svårt att hitta en utbildad och bra tävlingsponny att låna, så hade hon gått med på att köpa en :D
vi frågade om Ingalill (uppfödaren) hade ngn till salu, hon hade ett sto oc hen valack och jag har alltid velat ha en valack, så hon gick och hämtade honom., och jag kan meddela att jag blev kär direkt när jag såg honom :) jag hade bestämt mig redan innan :)
jag provred och han var helt underbar :) dock vågade jag bara travhoppa ett litet kryss (rädslan för nya/okända hästar sitter fortfarande kvar imellan åt, pga min första ponny)
när vi körde hem ringde vi till mormor och betättade att hon skulle köpa ponny :) jag skulle ha honom även om han inte gick igenom bestiktningen :P självklart gick han igenom! och den 1maj 2005 var jag den lyckligaste männsikan på planeten :D 
Han var väldigt svårlastad då han hade varit med om en mindre olycka.. gick in själv och fick huvudet under bommen och slog upp, sen kastade han sig ut och dåvarande ryttaren lastade igen och lämnade honom på stuteriet,, sen dess hade han inte åkt.
när vi kom till Älleköpinge hjälpte Eva oss ut då han kunde slänga sig ut. samtlgas kommentarer var .. Va f*n har ni köpt?! hur ska den kunna hoppa?!..
men jag kommer ihåg att Sandra och hennes Mamma Anneli tyckte som jag att han var underbar.. och gud va rätt vi hade eller hur Sandra?!

Snoddas var utbildad till LD hoppning och min tränare Ellinor trodde inte att han kunde komma över ngt.. men efter träningen för Peter Eriksson så erkände hon att ponnyn hade lite talang iaf :P + att han var ju super snäll :)

Vi debuterade i Hässleholm och var felfria i LD och placerade i LC :) sen var vi plac i nästan alla och vann vår 3.dje start :) vi startade även LB det året och blav plac andra starten :)
Vi inlädde 2006 med Dressyr blev precis godkända i LB:1 58%
efter ett tag gick vi upp i LA hoppning och i Trolleholm satte vi första felfria grunden :D!!
sen var vi med i allsv dressyr och fick en plac i LB:1
innan juluppehållet så hoppade vi 1,30m på träningen :D men några dagar efter blev han tyärr halt troligtviss spark i hagen.
2007 började med behandlingar och resor till Bollerup. men vi hann komma igång till New forest SM och var plac i båda starterna LC:2, LB:1 .. nu hade vi skolat om till dressyren.
Dressyren rullade på och vi vann det mesta :D vi startade LC:2-LB:1 och avslutade året med 2felfria starter i LC hoppning
 
2008 började och vi höll den fina formen i dressyr :) men precis innan sommaren skadade jag mig så sommaren blev förstörd men i aug var vi igång igen och vi skulle starta LA:1 började bra med 63%
men vi vann redan andra starten och sen fortsatte det :) min super ponny vann det mesta :D

tyvärr så kom vi aldrig igång under vintern och på våren så kom snoddas ut ur sin sjukhage och han vred hasleden så brosekt gic ksönder och efter någon behandling utan "svar" på bollerup så opererades han på Helsingborg men det blev inte bättre så vi fick polcka bort honom :( sen 2/6

Tänk att denna ponny som ingen trodde på kunde bli så bra!!! :D:D
kommer alltid att älska min Snoddas han lärde mig att skita i vad andra tycker och lyssna på mig själv :D
jag hade en känsla att det skulle bli bra och det blev bra!!!









Kommentarer
Postat av: Sandra Johansson

Ja vi ahde ju rätt! Underbara söta Snoddas, minns när han stod och tuggade de där hårda karamellerna. God andedräkt hade han iaf :) haha.

2010-10-08 @ 09:44:56
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Sara

Lilla snoddas! Jag red hos Ingalill när jag var liten & snoddas var en av mina favoriter!

2014-06-04 @ 14:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0