lite hjälp tack!!

idag när madenta skulle trimmas lite så började jag fundera på hur jag ska rida henne?! då hon blir lätt rastlös och vill hitta på saker HELA! tiden.. och hon är super känslig i munnen men när hon accepterar bettet så kan hon bli lite hängande och visst alla sägger på med ben,, men problemet är att i vissa lägen så är inte ben den bästa lösningen på henne då hon blir sur och reser sig.
därför slog det mig varför inte prova HACKAMORE det är ju gansk snällt + att hon kan ju inte hänga på bettet eller få ryck (då hon ibland släpper allt och viker in halsen och sen drar upp huvudet) vilket atomatiskt blir ett "ryck" och då blir hon frustrerad och reser sig.. när hon i själva verkat "få skylla sig själv lite"
Men problemet med Hack är att det inte är lika lätt att svänga m,m
 Därför testade jag att ha både vanligt bett och hackamore.
 för när hon i början "går emot bettet" kan man ist rida lite mer på hack för at senare gå över mer till bettet och när hon blir hängande och det inte är läge för att gå på med ben ta till hacket och på så sätt får hon mer att tänka på och vet inte var komandona kommer alltså blir det inte lika "tråkigt" för henne.

Men vad vet jag jag är kanske helt ute och cyklar men det fungerade faktiskt riktigt bra!

Hon var avslappnad och fin genom HELA! passet, och när hon "hängde" för mkt i bettet tog man bara lite i hacket så hon fick lite tryck på nosryggen och då atomatiskt släpte hon mer och ryggen + bakbenen fick en ärlig chans att komma till jobb och hon verkade faktiskt tycka det var lite roligare med dagens ridning då det hände massor av saker hela tiden! ,,,
 få se hur jag gör ska nog prova några gånger till och sen får vi väll se..
men kommer nog bara isf ha detta när jag rider själv hemma, eftersom på träning blir hon atomatsikt mer fokuserad.

Säg vad ni tycker .. verkar detta "bra" hur hade ni gjort?!... öppen för ALLA förslag


så här såg min lilla konstruktion ut.. :P


Kommentarer
Postat av: amanda

det är ju bra att komma med olika idéer. men om jag ska vara ärlig så hade jag nog försökt fortsätta rida på ett vanligt tränsbett eftersom att hon är så ung! jag menar accepterar hon inte det nu när hon ska lära sig så lär hon aldrig göra det riktigt. ett tips om hon hänger sig i ex höger så bara släpp den och rid på vänster. drottningen är likadan men det brukar hjälpa om man möter med lite skänkel bara!

2009-11-12 @ 22:50:21
Postat av: Evelina wahlström

mm jag får se hur hon forstätter att gå.. blir träning i kväll på vanligt bett,, och får se hon jag kan få ytterligare lite tips.. hon har ju stått lite i skuggan då det var träning inför allsv de senaste veckorna.

tack för tipset :)

2009-11-13 @ 10:43:31
URL: http://evelinawahlstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0