♥ Del 1 – Presentera mig själv och min häst.

Jag heter som bekant Evelina Wahlström och blev 18 för ngn vecka sen :)
Jag har väldigt höga mål och ibland blir det lite av prestations ångest,,, detta har jag kämpat med mer eller mindre sen jag började tävla som 10åring, då var det endast hoppning som gällde, jag tyckte som många andra - tävla dressyr känns onödigt och tråkigt, man gör ju det varje dag.
så tyckte jag ända fram till jag var 15 då blev min ponny (Virdarnas Snoddas) skadad av en spark i hagen så vi skolade om och när jag började tävla i dressyr så förstod jag att det var så mycket mer än att bara göra det man gör varje dag, det var ett samspel med hästen och sen detta att bli bedömd har jag sett som väldigt possitivt :) man får på papper att det är bra och det är det eller dåligt osv..
och sen kunna göra de svåra sakerna med små medel var en störra kick än att hoppa!!! + att jag har aldrig haft den typen av framgång i hoppningen som jag har haft inom dressyren och alla tävlingsryttare vill ju nå framgång?!

Sen började jag på Önnestadsgymnasiet Hästhållning och det lädde till att jag utvecklades och fick upp ögon ännu mer för dressyren mycket tack vare MiQe Ohlsson som var vår lärare i slutet av 1an, han är Dressyrdomare och har själv tävlat högt, han vet vad han pratar om och fick mig att inse att jag var dressyrryttare :) och på den vägen är det.
efter tragiska händelser med 2 av mina ponnyer, (ni som inte vet kan läsa om det i kategorin "saknad")
men i november förra året fick jag Out of touch och vi har tsm startat FEI och var nära att kvala till SM i dressyr och det har jag länge haft som dröm och dte är fortfarande en dröm!
Tess är nu till salu och ska säljas men om hon inte hinner bli det snart så åker hon hem till ägaren Karin.
även henne har jag mycket att tacka utan henne så hade jag aldrig fått chansen att rida en så fin ponny och avsluta ponnytiden i de högsta klasserna med bra resultat :)

jag har länge haft lite dålig självklänsla men den har förbättrats och speciellt när jag började på Önnestad, där förstår folk min och jag känner mig trygg :)
i grundskolan så har jag inte varit den "populära" om jag säger så.. visst inget måste och jag känner mig inte super populär nu heller, men jag har bättre självkänsla så jag klarar mig lite mer själv om det skulle bli så. men jag har även fått världens bästa vänner och ni vet vilka ni är :D men ibland kan det ta på ens krafter att känna sig en bit utanför.. men idag är det jag som tycker synd om dem.. men men



okej presentation av min häst:
Madenta ett sto född 2004 e.Biggles.
hon är uppfödd på skolan och inriden av skolan.
hon har som liten haft lite skavanker, föddes med uppräta framkotor och har ett överben i h,bak (men enligt vetrinär så sitter det bra så det stör inte henne) sen har hon hovbroskförbening i h,fram men detta har inte utvecklats något mer sen hon var 3år så det lider hon inte heller av.
men pga av detta så kunde vi köpa henne för ett super pris!!

direkt när jag så henne på skolan så blev jag kär.. ja det låter töntigt men det är sant!!
jag hade bestämt mig henne skulle jag ha, detta var innan jag fick reda på pris, utbildninsnivå osv. jag visste bara att det var en unghäst då hon kom från unghästbetet.
jag meddelade Maria (vår dåvarande stallchef) att jag var intresserad, 
den 28 mars blev hon min :) då kunde hon typ ingenting, hon var inriden i skritt trav och galopp men inget mer.
huvudet var rätt upp i vädret och hon hade ingen framåt bjudning, men jag gillade henne ändå :)
vi har nu tsm jobbat oss upp till 1,10m hoppning och LB dressyr.

det har inte varit lätt och ett tag ville jag ge upp då hon blev lite galen och började hoppa upp i luften och busa lite väl mkt för min smak. det är ju ändå första stora hästen och jag fick då från min C-ponny som jag haft i 3år till denna busen på ca 1,70m.
men vi jobbade igom det och nu har jag lyckats vända hennes energi till ngt bra ist men jag låter henne ändå hoppa och busa, hon är ju fortfarande unghäst. och jag har blivit väldigt mycket tuffare av att rida henne vilket har hjälpt mig massor :D

nu tränar vi inför tävlings sesongen och kommande LA debut. Hoppningen tar vi det lite lungt med då jag inte har som mål att hoppa de höga klasserna och hon måste skolas mycket till innan hon är redo, så 1,10m blir lagom ett tag till :) sen får vi se. :P

bilden t,vänster är från första ridpasset till höger är från KM iår


detta var en presentation hoppas nu att jag lyckas hålla igång denna listan nu,
några frågor.. är ni välkomna att ställa dem. lämna en kommentar bara :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0