Berättelse..från början till idag! Trevlig läsning

Igår var det en tjej som undrade om jag kunde berätta om mina hästar/ponnyer jag har/haft
och hur jag började med min ridning.
Och självklart kan jag göra det :D

När jag var 10år fick jag min första ponny. GRYNET
Det var en B-ponny och ett "äkta" Russ från Gotland.
och det var en liten jävuls ponny. ibörjan var hon gudasnäll. men så fort jag började lära mig lite och red på träningar så började hon lägga sig ner, hon kunde tvärnita i traven och lägga sig ner. det var många som försökte rida henne men det var inte många som lyckades.. hon fick av dem flesta.
Detta gjorde att jag blev rädd och i princip vägrade rida henne. Efter 1år i mina ägor såldes hon till en hästhandlare, och sen åkte hon snabbt vidare då till Göteborg. där hon fick gå men en liten ryttare som lullade i skogen.. vilket hon gillade! Nu vet jag inte var hon är



Den sista tiden med Grynet red jag en ridskoleponny på dressyrträningarna. 
det var KATJA. en liten shettis som inte gjorde en fluga förnär :)

Men min tränare tyckte att jag skulle hitta ngn ny ponny. och hon sa att hennes dotter hade lärt sig rida på en Ponny vi namn NICOLE'S ISABELL (Topsy). Vi åkte och provred jag vågade knappt trava men hon var super snäll. :) och vi bestämde att vi skulle ha henne över sommaren. den "sommaren2 blev väldigt lång. jag behöll Topsy i 3år!
Topsy var den absolut snällaste ponny jag någonsin träffat. tsm utvecklades vi i lagom takt för oss båda. 
och under de 3åren tsm gick vi från att precis våga trava till att Tävla LA Hoppning :D 
några kankse miss oss om jag säger VINSLÖVS MASKERADHOPPNING 2003-2004 SEGER BÅDA ÅREN
2003- IOR & NALLE PUH 
2004- MIMMI & PLUTO
I slutet på 2005 lämnade jag topsy efter 3 fantasktiska år!
när jag hade lämnat henne hos ägaren så tog en annan tjej över kort där efter. hon och hennes syster red henne i några år! nu tror jag hon är tillbaka hos ägaren och har nog gått i pension.  
 
 VINSLÖVS MASKERADHOPPNING 03-04 :D


2005 hade jag turen att ha 2 ponnyer det var mitt sista B-ponny år.
 
i april åkte vi till älmhult till ett New Forest styteri (virdarnas) vi skulle låna en ponny.
och jag provred 1sto som var 5 om jag inte minns fel.. men hon var alldeles för grön för mig.
vi frågade om hon hade ngn till salu. och då berättade hon om 2 andra.. 1sto och 1 valack. jag ville prova valacken :) sagt och gjort hon gick ut i unghäst/föl hagen och hämtade en ponny. direkt när jag såg huvudet på ponnyn visste jag HAN SKA JAG HA.. han var super söt med pannlugg långt ner på nosryggen.
Ingalill (ägaren) förklarade att han var "lekpappa" till unghästarna.. alltså en riktig buse,, men super snäll i hantering och ridning. han hade bara gått lite LD hoppning som unghäst (var 13år när vi var där)
jag var helt såld innan jag han hoppa upp och när jag provred var jag helt förälskad.. jag vågade dock bara trav hoppa ett kryss på 30cm.
när vi åkte hem sa jag till Mamma.. HONOM SKA JAG HA!
och den 1 maj 2005 blev drömmen sann! :D:D  Virdarnas Snoddas blev min!
min dåvarande tränare trodde inte jag var klock (ingen trodde det).. men jag var förälskad..
och vi började sakta men säkert tävla.. vi vann vår 3,dje LC start! och sommaren 2006 var vi felfria i LA hoppning. men 2007 fick han en spricka i hasen och vi skolade om till dressyr.. på hösten hade vi segrar upp till LB dressyr. 2008 fortsatte vi uppåt vi hade flertalet segrar i LA dressyr. 2009 började vi träna inför nationellt.. men en olycka satte stopp för allt och den 2 juni 2009 fick vi plocka bort min ängel :'(

5 maj 2005 :D


2007 New Forest SM
 

i januari 2008 läde jag känna ilona och jag tränade hennes häst FLYING CONDRAD på en hoppträning.. och sen frågade hon om jag ville fortsätta :) och så började min "storhäst" karriär. CONDRAD var då 6år och hade inte gjort något,, han hade gått lite clear round. men den sommaren gick vi tsm felfritt 1m hoppning avd B.
i slutet på sommaren flyttade jag och mamma till gården vi bor på idag.. och vår granne är Ilona :D jag rider inte condrad länge men det händer att ilona ringer och ber mig komma över :) hon har även en annan storhäst Bacardi som jag har ridit lite då och då :)

Färs härad 2008 Flying condrad


hösten 2008 började jag känna att jag ville ha fler ponnyer en hopponny.!
så jag letade efter en ponny att låna/rida till.
och då kom jag i kontakt med Sofia i Halmstad. hon hade en New forest valack på 6år som skulle utbildas
jag åkte och provred och det bestämdes att jag skulle tävla/utbilda honom FREDRIKSBERGS X
vi hann inte göra så mkt ihop då jag hittade en stor häst jag ville köpa.
men vi hann iaf starta LC hoppning och LC dressyr med bra resultat!


I februari 2009 skulle skolan (önnestadgymnasiet) sälja sina 2 unghästar. och jag hade fäst mig vi en av dem
MADENTA hon var precis grundriden. jag provred och jag trivdes direkt :) 
den 27 mars kom hon till mitt stall :D 
vi började träna sakta men säkert och hon utvecklades med stormsteg! 
i sommras fick hon en välförtjänt vila efter att ha utvecklats något otroligt. och i höstas startade vi 90cm med rn rivning..! och vi har även gått LB dressyr med godkänt resultat.  
nu hoppas vi på fortsatt utveckling. :D

Annonsbilden! 2009


Hemma 2010



Efter snoddas tragiska bortgång fick jag låna min väns D-ponny OLLIVER 
tanken var att jag skulle ha honom ponny tiden ut. under sommaren hann vi starta några gången i hoppning och lyckades vinna en LC hoppning :) och vi startade även dressyr m placering! 
men 2dagar innan ponny allsv dog olliver väldigt tragiskt och olyckligt :'( 16/10-09

skolans terränbana :D OLLIVER


Nu har jag en D-ponny som ska gå dressyr och hon ska säljas i slutet av 2010 då min ponny tid tar slut :/
det är förstss Out ot touch (tess) jag pratar om :D 
vi har änsålånge inte hunnit starta något men det kommer i februari! :D
och jag hoppas att detta blir ett bra år! :D

detta året kommer jag sattsa allt på Tess men madenta ska självklart också få vara med :D
men hon är fortfarande ung och behöver mycket träning. och detta blir mitt sista år po ponny så jag vill att det ska bli perfekt!

Life's what you make it!




Nu hoppas jag att jag inte har missat någon ponny :)
har ni fler förslag på inlägg eller andra frågor och funderingar är nu hjärtligt välkommna att skriva :D
xo Evelina!


  

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Gud vilka sötnosar! :) Går du på någon hästlinje nu?

2010-01-18 @ 11:48:16
URL: http://tworiders.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Sv: Okej, vart ligger det någonstans? :)

2010-01-18 @ 17:07:09
URL: http://tworiders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0