solig Lördag... längesen sist!

när man skulle släppa ut hästarna i morse vid 9 halv 10 så var det SOL!!
jag märkte riktigt på hästarna hur de njöt!
även om det inte var så jätte varmt så värmde ju solen lite iaf
och hela dagen var räddad :) man blir alltid lite extra motiverad till livet när det kommer lite sol då och då!
så efter att hästarna hade fått lunch så longerade jag Madenta! det gick faktiskt riktigt bra och underlaget var helt okej så jag lätt henne galoppera av sig lite energi!
och hon höll sig i skinnet! duktiga häst.
måste bara tillägga att Johanna var ute hos ilonas hästar och fotade.. och
 direkt när Madenta märkte det så växte hon och rörde sig riktigt trevligt!
hihi! DIVA elr vad?!
efter att jag longerat Madenta så red jag tess lite lungt barbacka.. kände att hon förtjänade det!
och fick även reda på att ilona & michelle skulle ut en sväng imorgon. och klart man hänger med!

och nu har mina små älsklingar fått komma in.
vissa kankse tycker det är sent men inte jag,,
jag vet att mina hästar mår bra av att vara ute och idag har det inte varit så extremt kallt
+ att hästarna klara kyla bra!
jag tycker så synn om hästar som kommer in tidigt men
det finns alltid olika anledningar.
som t,ex skolan det finns ingen som arbetar efter kl 4 och där för kommer de in när sista lektionen är över (runt halv 4) sen kommer de ut halv 9.
och t,ex där Tess stod innan.. de hade inte så många hagar så de bytte mellan hästarna.
så tess gick in runt 4.
men hon verkar trivas med att stå ute nu iaf..
Det finn även många här i härnestad som har lösdrift... vilket jag inte direkt är ngt fan av iaf inte nu på vintern..
men de hästar som går där verkar må bra.
många av toppryttarna låter inte sina hästar gå ut... jag vet t,ex Niklas Arvidsson där är/var det bara barnens ponnyre och unghästarna som gick ut. Niklas f,d topphäst Empire gick ut 1ggr under de 2veckorna jag var där. 
men i Niklas red väldigt mycket i skogen så de fick sin (avrastning) där. och de verkade trivas..
alla sätt är nog bra och alla hästar är olika men  
hur gör ni?!
 hur tidigt/sent kommer era in?!
och varför?!


bild från förra uteritten


Kommentarer
Postat av: Cilla

Vintertid kommer mina ut 6.00 och in mellan 15-17.00 beroende på när det mörknar och väder, står i 2 ha gräshage vid torrt och minusgrader och mindre grushage när det är blött och plusgrader.

Dem mår helt enkelt bäst utav att vara ute. Dessutom har min dressyrhäst som blir 8 år i år aldrig direkt gått i hage innan så han har varit lite fundersam till livet i hage, men nu ett år senare lever han loppan och älskar att få komma ut i hagen ;)

2010-01-24 @ 00:14:11
Postat av: Sofia - TÄVLING: VECKANS BLOGG

Var med och tävla om att bli veckans blogg!



http://Sofiaelinab.blogg.se

2010-01-24 @ 17:26:53
URL: http://sofiaelinab.blogg.se/
Postat av: Elin

Hejsan!

Jag undrar vad det är för stam på Madenta och Tess? Skulle vara kul att veta... :)

2010-01-24 @ 17:29:14
Postat av: Evelina

Svar till Elin: Hej!

Madenta är e.Biggles 1015 ue. Master 850

Tess är imp Irland så hon är okänd.

:D

2010-01-24 @ 17:33:57
URL: http://evelinawahlstrom.blogg.se/
Postat av: Carro

Vår hästar går ut vid 8, ibland vid 7. och dom går in vid 9 tiden. hästar mår bra av att gå ute länge och sålänge de finns skydd i hagarna mot blåst och regn är det inga problem!

2010-01-29 @ 22:08:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0