vinterdag...

ytterligare en vinterdag av många.. och tyvärr verkar inte våren komma.
vi får hoppas på att februari bjuder på lite varmare väder och mindre snö!

idag har jag longerat Madenta och ridit Tess en sväng.
allt gick fint! :)
och jag tänkte bjuda på ett litet tips som alla kan göra nu i vintervädret.
jag brukar rida ut så ofta det går med Tess och nu när det är fullt med snä så är det perfekt ben/rygg
träning. rid i de lite högre och djupare snövallarna så känner ni hur de får ta i och kämpa för att gå!
för att få mer träning för ryggen så ska de få i lågform och upp med ryggen (vanlig arbetsform)
tänk på att detta är väldigt krävande för dem så rid inte så långa sträckor.. hällre en kortare sträcka sen
kan man rida lite där det är mindre snö så de får det lättare.. och sen kan man gå upp i snövallarna igen.
efter att ha tränat så är det viktigt att hästarna får göra något lättare och roligt.
i Tess fall så låter jag henne springa av sig lite ute på stubben. det tycker hon är riktigt kul!
ett annat tips är att rida barbacka! då tränar ni upp balansen och ni känner ännu tydligare hur hästens ryggmuskler jobbar. 
och ben och mage får automatiskt jobba mer när man t,ex travar och galopperar (i mitt fall på stubben)  

bjuder på en bild från dagen :D


Kommentarer
Postat av: Ankihh - var med och tävla om att bli veckans blogg

var med och tävla om att bli veckans blogg hos AnkihhC.blogg.se och på så sätt få fler besökare till din blogg (:

grymt fin bild btw! (:

2010-01-30 @ 19:47:30
URL: http://ankihhc.blogg.se/
Postat av: Anonym

FAAN VA SKRYTSAMM AV SEJ JAA!!:O hallå? du kan ju fan knappt rida! och sen lägger du klagomå på ryttare på tv, det är nog DU som ska vara med i ponnyakuten! kommentera nt andras ridning för en du kan rida själv!

2010-02-09 @ 07:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0