1 fråga och 1 svar!

Postat av: Cilla
Jag har en fråga :)
Vad är det för "fel" på Madenta? Har själv gått på önnestad för ett par årsedan då Madenta av 1-2 åring, och hon hade beskymmer med benen om jag inte minns fel och blev skodd med specialskor redan som 1 åring. Och vad jag vet så var hon väldigt billig när du köpte henne jämfört med andra likvärdiga hästar så jag antar att det är någon defekt som hon kommer ha resten av livet. Därimot blev jag aldrig klok på vad det var för beskymmer hon hade?

Svar: "Felet" är att hon hade rakakotor när hon föddes så hon fick tåskor för att rätta till det, men det varade inte så länge då hon gick fölvisning med 7 på benen. :)
anledningen till att hon var billig var att hon hade det felet när hon föddes och att hon har ett litet överben på ena bak, men innan vi köpte henne så pratade vi med Anders på Bollerup då det var där de hade upptäckt det, och han kollade på röntgen bilderna och sa att de sitter så pass bra att hon behöver inte få problem med det.
sen har hon även hovbroskförbening på ena fram, men vi har pratat med vår hovslagare Niklas Tykesson (han satte tåskorna på henne så han visste vilken häst det var.) Niklas sa att vissa får problem men vissa inte och det berodde helt på ur långt förbeningen har kommit. 
så ja hon kommer ha dess defekter i resten av livet men jag har snart haft henne i 1 år och hon har inte vissat några beskymmer.  och eftersom hon inte var så dyr så gjorde vi en sattsning skulle hon inte hålla så har vi inte förlorat så mycket i pengar. 
Men jag hoppas ju att hon fortsätter att hålla och att vi får många bra år tsm.  

visst kan det nu låta som om Madenta är en dålig häst som inte kommer hålla till något,, och det är såklart inget drömläge att ha en häst med defekter men idag finns det tyävrr inte så många hästar som är felfria.
och jag tänker inte så mycket på att hon har defekterna utan jag njuter av tiden med henne :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0