Jag är fri!!!!

Yess äntligen har denna dagen kommit.. som jag har längtat!! Idag skulle jag ju nämligen ta bort den fasta tandställningen som jag har haft i ca3år! är nöjd med resultatet och det har varit värt besväret iaf.. dock har jag en lös nu som ska sitta ett tag vet inte hur länge men fick en tid i januari så hoppas att den åker då :)

för er som vill veta vad jag har gjort så tänkte jag berätta lite :P

*Det började med helt vanlig kontroll på tandvårdshuset i åhus, där upptäckte det att min ena hörntand ville inte komma ner, då mjökltanden fortfarande satt i och den borde ju ha lossnat!
*De började röntga och hittade då min hörntand ovanför framtänderna!! opps! där låg den inte så bra :P
*fick välja mellan att operera bort tanden och få en glugg eller kanske en ny tand, eller dra ner den med tandställning. jag valde tandställning då de sa att det skulle så klart bli bäst så.
*Då det var lite brottom att rätta till det så att den tanden inte puttade mina framtänder så slapp jag någon lång kölista :)
*Vi började med att dra ut några tänder då de var tvungna att göra lite plats åt hörntanden. De drog ut 2st kindtänder (en på varje sida) och mjölktanden.
*Sen gick jag på kontroller och efter några månader var det dags för operation! de skulle sätta fast en "plopp" på hörntanden som låg fel och sen fästa en kedja mellan den och kindtänderna så att de kunde dra ner tanden på plats!..
*operationen gick smärtfritt och nu började den långa perioden av tandflyttning, och jag kan låva att de thar inte varit smärtfritt alla gånger, Varje gång de skulle spänna kedjan så hade den ju såklart "växt" fast lite i tandkötten då den låg intill,
*efter en låångtid så kom tanden fram och de kunde sätta en heltandställning innan hade jag bara över kindtänderna men nu när tanden var framme så fick jag en hel.
*Nu skulle de få tanden rak och på plats! men efter små,små förflytningar varje gång så gick det tillslut!
*och förra vintern så var tanden helt på sin plats, och då började "finliret" då skulle resten fixas till så de blev helt raka osv.. De lovade mig att i början på 2010 skulle jag slippa tandställningen och här sitter jag 21 oktober 2010 och idag fick jag släppa den!! (början på året?!) nja kanske inte :P

men nu ser det helt okej ut.. ochframför allt jag kan äta precis vad jag vill utan att oroa mig över om den ska hålla eller ej :P 

och bara så ni vet så gick min tandställning aldrig sönder under dessa åren!! + i kanten :P

här är en bild som jag googlade fram och ritade lite på så ni skulle fatta bättre :P 
pilen visar var min tand låg.. såklart under tandkötten men ändå :P
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0