oj,,! min lilla Bebis har blivit stor!

tanken slog mig igår att nu när vi passerade 1 januari så räknas ju hästarna som ett år äldre..
vilket betyder att lilla Madenta är 7år!! helt sjukt, nu går hon som avd A och går bland alla andra hästar.
visst man får ju rida Avd B men hon räknas ju ändå som Avd A..

Men Madenta räknar jag själv som ca 5år.. då hon har blivit riden ordentligt/regelbundet i 2år (de åren jag haft henne) och hon är väldigt stor vilket gör att det tar längre tid för stora hästar, de växer lite mer än andra och har lite jobbigare att jobba ihop kroppen. först nu kan hon jobba ordentligt.
Som 5åring skall de kunna (inför Championat) förvänd galopp, skänkelvikning och enkla byten,,, det är på den nivån Madenta ligger.
i Hoppningen skall de gå 1,20m.

om man ser ur års championatens perspektiv så skall en 7åring kunna väldigt mkt!! :P 
i Dressyren skall de kunna. öppna, sluta, galopp sluta, halv piruett, och byte i vart 3:e,
visst det kanske är rimligt för en häst som blev inriden som 2½-3år och har lätt för sig :P
om man ser vad en hopphäst skall kunna så ska den gå 1,40m!! enligt min mening så känns det ganska tufft, om man ser vilken belastning det blir på kotorna,, och man vill ju ha hästen att hålla ett tag iaf :)

därav kommer jag nog inte satsa på de stora championaten.. iaf inte i hoppning, för jag ser hälldre att de håller länge och kan gå de stora klasserna sen,.
läste någon stanns att Jens Fredricsson sa " om det är min egen häst som jag ska behålla och tävla, så går de oftast inte championaten, men är det en försäljningshäst så går de championaten och upp i klasserna så snabbt som möjligt"  
Det bevisar ju bara att även han vill att hästana ska kunna gå de höga klasserna lite längre fram och kunna stanna på den nivån. 
men man får ju göra som man vill med sina hästar.. men jag anser att man ska låta hästarna vara unga så länge som möjligt och absolut inte pressa upp dem i klasserna!

Jag tycker varkligen inte om det nya sättet att se på hästarna.. om man letar häst så "ska" de vara så högt utbildade som möjligt, de ska vara väldigt unga.. 9-10 är typ för gammalt?! hallå?!?! och sen ska de ju inte ha en ända liten skavank... hmm! inte konstigt att hästarna inte blir sålda!!


Det jag tycker är viktigsat i hästens utbildning är att man håller samma nivå inom hoppning och dressyr,,(speciellt för hopphästarna)
man kan ju inte kräva att ett dressyr ekipage ska hoppa 1,30 bara för att de är uppe i MSV dressyr ( alla dressyrryttare vågar ju inte hoppa)
Men om man sattsar på hoppningen så tycker jag att man ska kunna samma saker som man gör i dressyren,, visst kanske inte tävlings kvalité men just för utbildning och framför allt lydnad. 
om man hoppar 1,20 så ska man kunna rörelserna upp till LA (förvänd galopp, skänkelvikning och samlad respektive ökade gångarter) rider man 1,30m skall man kunna öppna,sluta även bakdels och framdels vändning.
galopp ombytena ska ju en hopphäst kunna tidigt men de ska även vara starka i den förvända galoppen..


Jag och Madenta efter uppridning till Talang Skåne.. på Flyinge. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0