helt vanlig söndag

idag har allt varit som vanligt. ridit min pärla.. dock bara en liten stund då jag lyckades komma ut i början av åskvädret,, så joggade bara henne lite i väldigt låg form så hon fick sträcka ut hela den långa ryggen!!!
hon har nästan näsan i marken :P och uppe med ryggen och bakbenen jobbar på fint, nackdelen är att det går knappt att sitta ner då traven blir väldigt mycket bättre och större :P (träning,träning)

jag tycker det är väldigt viktigt att de får sträcka ut väldigt mycket, ibland överdrivet, då har man lättare koll på om det finns låsningar osv. och gör man det varje dag före och efter så märker man om något känns fel!!
det är lika viktigt som att känna över hästen vid rykt osv :)

många hästar går ofta i jätte fin "form" men när man ska "lägga ner dem" (låg form och upp mer med ryggen) så går det inte = låsning i ryggen mer eller mindre,,, väldigt synn där av är jag väldigt petig med Madenta och alla andra hästar jag sitter på att de ska bli låga i formen innan jag avslutar, sen är ju skalan på låg i formen olika, beroende på häst osv!

Nu innan ni flyger i taket,, självklart ska de inte gå låga hela tiden,, det kan påverka frambenen och leda till överbelastning,, men före och efter jobb vill jag ha det så,, han man en häst som är lösgjord behöver man inte jobba med den låga formen lika länge, som på en häst som inte "släpper efter"
Jag har haft problemet med både Madenta och Tess att de bllir höga och spänner sig,, men med mycket jobb och atta vara konsikvent så har jag "löst" problemet och Madenta vet vad som gäller när jag ber henne att sänka formen.

Så här vill jag ha det!!!


Ett vanligt problem,, dessa hästar får garanterat ryggproblem!



Kommentarer
Postat av: DRESSYRTEAM

fin blogg!

vilken nivå tävlar du på :)

2011-05-23 @ 17:27:28
URL: http://dressyrteam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0